آخرین اخبار
کد مطلب: 80128
بي‌خوابي عليه سلامت رزرويشن‌ها
تاریخ انتشار : 1393/01/01
نمایش : 1844

به گزارش سلام لردگان به نقل از باشگاه خبرنگاران، «به يک رزرويشن براي کار در تاکسي سرويس نيازمنديم». شايد در نگاه اول اين شغل ساده به نظر برسد، چراکه نه فعاليت بدني زيادي دارد و نه اين که به آموزش پيچيده‌اي نياز است، اما در واقع آسيب‌هاي ناشي از آن را نبايد ناديده گرفت.

امان از بي‌خوابي‌هاي شبانه: تغيير الگوي خواب، مهم‌ترين عاملي است که افراد رزرويشن را در معرض ابتلا به بيماري‌هاي جسمي و رواني قرار مي‌دهد. در واقع شب بيداري و روز خوابي الگويي است که مي‌تواند فرد را در معرض استرس و اضطراب قرار دهد و حتي زمينه افسردگي را در او فراهم آورد. همچنين خستگي مزمن، تغيير خلق، تحريک‌پذيري، عصبانيت، مشکل در تعامل با محيط، فراموشي، اختلال هوشياري و ايجاد مشکلات جسمي مانند دردهاي گوارشي و عضلاني، مشکلات هورموني، حالت کوفتگي، سرگيجه و بروز برخي دردهاي عصبي بويژه سردرد همراه با بي‌خوابي‌هاي شبانه و تغيير ساعت بيولوژيک بدن تشديد مي‌شود؛ بنابراين به افراد شاغل در اين حرفه توصيه مي‌شود اتاق خوابشان پرده ضخيم داشته باشد تا نور درون اتاق نتابد. در و پنجره اتاق را ببندند و شرايط خواب مانند شب‌ها باشد. 

بعد از بيدارشدن هم مي‌توانند براي جلوگيري از خمودگي و حالت خواب‌ آلودگي به فعاليت لذت‌بخشي مثل ورزش و نگهداري از گياهان بپردازند و حداقل شش تا هشت ساعت بخوابند. البته نتايج تست‌هاي خواب نشان مي‌دهد کساني که روز مي‌خوابند، کمتر به خواب عميق فرو مي‌روند. کميت و مدت خواب هم در روز کاهش مي‌يابد. يکي از علت‌هاي بروز اين مشکل، به هم خوردن ريتم‌هاي بيولوژيک بدن است که نمي‌تواند در روز، دستور خواب را صادر کند تا شرايط خواب فراهم شود. بنابراين احساس خستگي مزمن هميشه با رزرويشن‌ها همراه است.

امان از اين نشستن و ايستادن طولاني: افراد رزرويشني که مثلا در هتل‌ها کار مي‌کنند به واسطه نوع شغل‌شان مجبورند ساعت‌هاي طولاني بدون استراحت بايستند و به همين دليل هم در معرض آسيب‌هاي ستون فقرات، گردن درد، کمردرد، پادردهاي مزمن (بويژه هنگام خواب و استراحت)‌ و آرتروز قرار مي‌گيرند. 

اگر شما هم جزو اين افراد هستيد، توصيه مي‌شود به محض اين که سرتان خلوت شد براي چند دقيقه هم که شده بنشينيد و استراحت کنيد. به جاي ايستادن در يک نقطه خاص هم هر چند وقت يکبار قدم بزنيد. از طرفي گاهي اوقات نشستن‌هاي طولاني مدت و قوز کردن‌هاي مداوم (مثلا افرادي که در آژانس کار مي‌کنند و پشت ميز جوابگوي مشتريان هستند) کار دستشان مي‌دهد و علاوه بر بروز چاقي و بيماري‌هاي ناشي از آن مثل ديابت، مشکلات قلبي ـ عروقي و... باعث بروز کمردردهاي مزمن در آنها مي‌شود.

خبري از مرخصي نيست: بدون شک رزرويشن بودن شغلي است که فرد بندرت بايد به فکر مرخصي باشد. همچنين از آنجا که بيشتر دورهمي‌ها و رفت و آمدهاي دوستانه و خانوادگي شب اتفاق مي‌افتد از بسياري از اين شب‌نشيني‌ها محروم است؛ موضوعي که باعث مي‌شود از خانواده و اقوام و اطرافيانش فاصله بگيرد. در چنين شرايطي احساس نااميدي، سرخوردگي، افسردگي شغلي و افکار منفي سراغ فرد مي‌آيد و شغل و سلامتش را به خطر مي‌اندازد.

انتهاي پيام/

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 



جهت عضويت در کانال های خبري سلام لردگان روی تصاویر کليک کنيد
پیوند
سايت رهبري

دولت

مجلس